Joe Sacco – sarjakuvareportteri
”Sarjakuva on minun välineeni antaa oma panos maailman muuttamiseen paremmaksi paikaksi”, sanoo Joe Sacco. Hän haluaa antaa töissään äänen niille, joilla ei sitä tavallisesti ole.
Maailmassa jossa Photoshop muuttanut valokuvan valehtelijaksi, taiteilijoiden voidaan antaa palata alkuperäiseen tehtäväänsä – reporttereiksi.” Näillä sanoilla Maus sarjakuvan luoja Art Spiegelman ylisti Joe Saccoa ja tämän albumeita Palestiinasta sekä entisen Jugoslavian sodista.
Joe Sacco syntyi Maltalla vuonna 1960, mutta hänen perheensä muutti sieltä pian Australiaan ja 1972 Yhdysvaltoihin. Hän valmistui journalistiksi Oregonin yliopistosta vuonna 1981, turhautui ajan journalismiin ja palasi Maltalle. Siellä hän kirjoitti opaskirjoja kunnes
palasi lapsuutensa rakkauteen sarjakuvaan ja teki romanttisen sarjakuvakirjan, joka oli yksi ensimmäisistä maltan kielisistä sarjakuva-albumeista.
Sacco palasi Yhdysvaltoihin 1985 ja erilaiset fiktiiviset sarjakuva työt veivät häntä vuosia, kunnes vuodenvaihteessa 1991–1992 tehty matka Israeliin ja miehitetyille alueille loi perustan vuonna 1996 julkaistulle Palestiina sarjakuvalle. Saccon silminnäkijäkokemuksiin ja yli sadan palestiinalaisen ja israelilaisen haastatteluihin pohjautuva kirja avaa jo tuolloin lohduttomalta näyttäneen maiseman kahden eri maailman välille. Teos sai ensimmäisenä sarjakuvana American Book Award -palkinnon.
Palestiina-teos kuvaa Joe Saccon minä henkilön kautta tämän kokemuksia retkillään miehitetyille alueille. Hän kertoo olevansa itse mukana sarjakuva vissaan, koska se muistuttaa lukijaa siitä, että tarina on nähty hänen silmiensä kautta ja että nämä ovat hänen kokemuksiaan.
– Missään nimessä en tunne mitään tarvetta provosoida tai liioitella. Yritän esittää todellisuuden sellaisena kuin se minusta on. En yhdistele eri asioita. En keksi mitään.
– Joku voi ottaa Palestiinan alueen kirjoistani ruutuja irti asiayhteydestä ja väittää, että minä demonisoin Israelia. No, samalla tavalla joku voi ottaa lauseen mistä hyvästä kirjasta, jos tahtoo vääristellä.
Saccon mukaan ilman kameraa liikkuvan tavallisen ulkomaalaisen oli helppo kulkea ihmisten parissa ja havainnoida kaikkea. Sitten kun tv-kamerat tulivat paikalle, ihmisten käyttäytyminen muuttui välittömästi.
– Journalisti haluaa faktoja, ei huhupuheita ja toisen käden tietoja. Kaikki nämä otokseni ovat suoraan silminnäkijöiltä ja kokijoilta.
Sacci palasi alueelle kymmenen vuotta myöhemmin 2000-luvun alussa Harper’s Magazinen ja New York Timesin lähettämänä sarja kuvaajana. Hänellä oli joillakin matkoilla mukana toimittaja Chris Hedges, jonka kanssa yhteistyössä syntyi tällä vuosikymmenellä kirja amerikkalaisesta köyhyydestä, Days of Destruction, Days of Revolt.
Näiden Saccon matkojen ”oheistuotteena” ilmestyi 2009 Footnotes In Gaza. 412-sivuinen käsittelee Israelin armeijan vuonna 1956 tekemiä Rafahin ja Khan Younisin veri löylyjä. Sen muoto on sama kuin Palestiinan: Joe Sacco on matkalla Jerusalemissa, josta hän tekee vierailuja palestiinalaisten alueille.
– Footnotes in Gaza -albumilla halusin tuoda esiin konfliktin kadonneita molekyylejä: pieniä yksityiskohtia, jotka ovat olemassa vain niin kauan kuin ihmiset, jotka muistavat ne, ovat elossa.
Sarjakuvalla on Saccon mukaan se voima, että siinä voidaan helposti kulkea ajassa eteen päin ja taaksepäin ja pysähtyä selittämään.
– Sarjakuvalla on helppo ja halpa näyttää, miltä vaikkapa jokin Rafahin katu näytti ai koinaan ja miltä se näyttää nyt. Sarjakuvalla voidaan luoda todella tarkasti kuva jostain his torian hetkestä.
Joe Sacco on joutunut käymään kädenvään töä sarjakuvan oikeutuksesta journalismin teon välineenä. Hän pohti Journalism-kirjansa esi puheessa muun muassa amerikkalaisen journa lismin ”objektiivisuuden” vaatimusta.
– Minulla ei ole mitään sitä sanaa vastaan, jos se tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että lähes tyn tarinaa ilman ennakkoajatuksia. Minusta ongelma on siinä, että minusta useimmat jour nalistit eivät tee sitä tärkeissä kysymyksissä. En minä ainakaan osaa.
Tuntuuko Saccosta siltä, että hänen pitäisi vielä palata Palestiina-aiheeseen?
– En voi vannoa, etten tekisi joskus jotain Palestiinan kysymyksestä, mutta tällä hetkellä työpöydällä on niin paljon muita aiheita. Toisaalta, jos olisin oikeassa köyhyydestä, Days of Destruction, Days of Revolt. Näiden Saccon matkojen ”oheistuotteena” ilmestyi 2009 Footnotes In Gaza. 412-sivuinen albumi käsittelee Israelin armeijan vuonna 1956 tekemiä Rafahin ja Khan Younisin verilöylyjä. Sen muoto on sama kuin Palestiinan: Joe Sacco on matkalla Jerusalemissa, josta hän tekee vierailuja palestiinalaisten alueille.
– Footnotes in Gaza -albumilla halusin tuoda esiin konfliktin kadonneita molekyylejä: pieniä yksityiskohtia, jotka ovat olemassa vain niin kauan kuin ihmiset, jotka muistavat ne, ovat elossa.
Sarjakuvalla on Saccon mukaan se voima, että siinä voidaan helposti kulkea ajassa eteen päin ja taaksepäin ja pysähtyä selittämään.
– Sarjakuvalla on helppo ja halpa näyttää, miltä vaikkapa jokin Rafahin katu näytti aikoinaan ja miltä se näyttää nyt. Sarjakuvalla voidaan luoda todella tarkasti kuva jostain historian hetkestä.
Joe Sacco on joutunut käymään kädenvääntöä sarjakuvan oikeutuksesta journalismin teon välineenä. Hän pohti Journalism-kirjansa esipuheessa muun muassa amerikkalaisen journalistin ”objektiivisuuden” vaatimusta.
– Minulla ei ole mitään sitä sanaa vastaan, jos se tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että lähes tyn tarinaa ilman ennakkoajatuksia. Minusta ongelma on siinä, että minusta useimmat journalistit eivät tee sitä tärkeissä kysymyksissä. En minä ainakaan osaa.
– Amerikkalainen journalisti, joka laskeutuu Afganistanissa lentokentälle, ei pudota amerikkalaista näkökulmaansa muuttuakseen tyhjäksi tauluksi, jolle uudet, tarkat havainnot piirtyvät. Kuten legendaarinen amerikkalaisjournalisti Edward R. Murrow sanoi: ”Jokainen on omi en kokemustensa vanki. Kukaan ei voi elimi noida ennakkokäsityksiään – vain tunnistaa ne.”
mielentilassa ja löytäisin minua kiinnostavan uuden näkökulman, josta olisi myös hyötyä lukijoille, niin voisin toki harkita, Sacco kertoi Ytimelle sähköpostitse huhtikuussa. Kuinka raskas prosessi Palestiina ja Footnotes olivat tekijän kannalta?
– Footnotes in Gazan tekeminen varsinkin oli vaikeaa, koska se oli niin julma ja minun piti piirtää niin paljon väkivaltaisia kohtauksia. En nauttinut aamuisin työpöydän ääreen menemisestä. Olin tuolloin jopa vähällä luopua journalismista. Minulta meni sen kirjan tekemiseen neljä vuotta.
Tunteeko Sacco tällä hetkellä epätoivoa Palestiinan tilanteesta?
– Kyllä. Tilanne on äärimmäisen synkkä, ja minusta on vaikea kestää amerikkalaisen valtamedian kirjoituksia, joissa kuvataan miehitettyjä ja miehittäjiä samalta moraaliselta tasolta tai miehitetyt kuvataan yksinkertaisesti pelkiksi terroristeiksi.
– Minusta tilanne on synkkä ja voi vielä huonontua. Yhdysvaltain hallinto on pettänyt Palestiinan kansaa alusta asti, ja Trump on vain kiihdyttänyt pitkään paikoillaan ollutta prosessia. Voisi kuvitella Länsirannan maiden laajamittaista liittämistä Israeliin ja väestön karkoituksia sieltä.
Entä mitä hänellä on juuri nyt työn alla? – Teen tarinaa luonnonvarojen vähenemisestä ja Kanadan Luoteisterritorioiden alkuperäiskansoista, mutta minulla on myös kolme tai neljä muuta projektia muhimassa.
– Minä keskityn mieluiten niihin, joiden ääni kuuluu heikosti. Valtamedia ja propaganda organisaatiot huolehtivat kyllä vahvojen äänten kuulumisesta. Kuten arvostamani britti journalisti Robert Fisk joskus sanoi: ”Minusta reporttereiden pitäisi olla neutraaleja ja puolueettomia kärsivien puolella.”