Soitan, koska se on elämääni

Ydin Hugh Masekelasta, joka kuoli 23.1.2018

Ydin-lehti tapasi Helsingin juhlaviikoilla konsertoineen Hugh Masekelan. Hän ei pidä luokittelusta saati analysoinnista. Siksi puhuimme elämästä.

Muusikko  Hugh Masekelan (s. 1939) lapsuuden Etelä-Afrikka oli sekoitus siirtomaavallan perintöä ja koko ajan pahenevaa rotuerottelupolitiikkaa.

Julkaistu 27.1.2018

Värit, tuoksut ja musiikki ovat Afrikassa huumaavia. Etelä-Afrikassa oli paljon maahanmuuttajia ja siirtotyöläisiä. Perjantaisin ja lauantaisin musiikkia oli kaikkialla. Oli tansseja ja klubeja. Masekela lauloi itsekin kaikkialla: koulussa, takapihoilla ja kaduilla. Hänen vanhempansa panivat musiikkia pulppuavan pojan pianotunneille. Piano vaihtui pian vaskisoittimiin.

Huddleston oli anglikaanisen kirkon piispana Johannesburgissa. Hän vastusti apartheid-lakeja ja sai mustalta yhteisöltä lempinimen Makhalipile, peloton. Trumpetin myötä Masekela luultavasti sai myös poliittisen tinkimättömyytensä ja sen kuulumisen luontevasti kaikkeen tekemäänsä.

Masekela opiskeli musiikkia ensin Englannissa.  Apartheidin kärjistyminen pakotti  Masekelan luopumaan kotiinpaluusta ja  haaveilemastaan opetustyöstä. Sitä vastoin  Harry Belafonte ja Miriam Makeba toivat hänet Yhdysvaltoihin ja samalla jazzin legendojen pariin.

Miltä tuntui lähteä rotusortoa pakoon ja tulla keskelle mustien kansalaisoikeusliikehdintää?

Masekela korostaa estoitta Miriam Makeban suuruutta. Masekela oli naimisissa Makeban kanssa 1964-1966. Makeballa olisi ollut mahdollista viettää hyvin ylellistä elämää, sillä hän oli erittäin suosittu.  Makeba valitsi toisin ja teki kaikkensa ihmisoikeuksien edistämiseksi. Hän tuki taloudellisesti opiskelijoita, aktivisteja ja pakolaisia. Masekelaa suorastaan suututtaa, ettei Makeba saanut sitä arvostusta ja julkista huomiota osakseen, joka hänelle olisi kuulunut.

Masekela palasi Etelä-Afrikkaan 1990-luvun alussa samaan aikaan kun poliittiset vangit vapautettiin. Hän ei odottanut ihmeitä. Sortajat eivät pyydä koskaan anteeksi. Masekela arvostaa äänioikeutta mutta ei voi olla välittämättä suuresta taloudellisesta eriarvoisuudesta.  Politiikassa kuulee niin usein samat lupaukset eikä Etelä-Afrikka ole Masekelan mielestä poikkeus.

Musiikin genret ja kaikenlaiset kategorisoinnit saavat Masekelalta muutenkin huutia. Hän ei pidä edes siitä, että kysyn häneltä afrikkalaisesta musiikista.

Masekelan asenne näkyy hänen tavassaan työskennellä. Siihen kuuluu paljon harjoittelua. Hän tekee myös paljon erilaisia produktioita nuorten muusikoiden mutta myös teatteriryhmien kanssa. Hän ei kerro miten pitää tehdä, vaan opettaa tekemällä.

Nelson Mandelasta on pakko kysyä. Onhan Masekela Bring Him Back Home-kappaleen tekijä.

teksti Arja Alho