Vielä yksi valokuva, Sodankylä
Perinteikkäät Sodankylän elokuvajuhlat toivat jälleen elokuvien ystävät napapiirin pohjoispuolelle. Ytimen toimittaja kuvasi kännykällä kuvareportaasin festivaaleista.
Sodankylän elokuvajuhlat (eng. Midnight Sun Film Festival) järjestettiin edelliset kaksi vuotta etätapahtumana pandemian takia. Nyt 15.–19. kesäkuuta järjestetty tapahtuma näytti palautuneen korona-ajoista samanlaisena, vanhana kunnon itsenään.
Vuonna aloitettu 1986 MSFF on todennäköisesti Suomen kansainvälisesti tunnetuin elokuvafestivaali. Se tuo yöttömän yön Lappiin, Sodankylään kansainvälisten ja kotimaisten elokuvien parhaimmistoa sekä tekijöitä. Elokuvia esitetään festivaaleilla kaikkiin vuorokauden aikoihin.
Monelle festivaaleilla kävijöille elokuvien ohella yhtä tärkeää ovat juhlat ennen ja jälkeen näytösten. Missä muualla voit juhlia mutkattomasti keskiyöllä elokuvaohjaajan kanssa, jonka elokuvan juuri kävit katsomassa ja kanssa kirkkaassa auringon paisteessa? Siitäkin voi vielä jatkaa vaikka kello kolme yöllä alkavaan seuraavaan näytökseen.
Iloiset sekä iloisesti juopuneet festivaalivierailijat kuvaavat maisemia, itseään ja toisiaan. Median tuotantovälineet ja julkaisualustat löytyvät jokaiselta omasta puhelimesta.
Vuonna 2010 New York Timesin valokuvaaja Damon Winter kuvasi Afganistanissa yhdysvaltalaisten sotilaiden arkea iPhonella. Puhelimella otetut digikuvat hän käsitteli Hipstamatic applikaatiolla, jota käytettiin erityisesti Instagramissa julkaistavien kuvien käsittelyyn.
Winter leikitteli sarjassaan ajatuksella siitä miltä sota näyttää, kun sitä kuvaisi samoilla välineillä joilla sotilaat jo itse dokumentoivat arkeaan. Sarja sai osakseen paljon kritiikkiä siitä, että Hipstamaticin filtterit muuttivat kuvien sävyt ja tunnelman niin unenomaiseksi, että monet Winterin aikalaiskollegat eivät pitäneet kuvia lainkaan kuvajournalismina.
Älypuhelimilla kuvaaminen ja eri estetiikoilla leikittely journalismissa on muuttunut reilussa vuosikymmenessä niin banaaliksi, että Winterin 2010 saama kritiikki tuntuu tänä päivänä koomiselta. Etenkin nyt, kun kokonaisia teatterilevitykseen meneviä elokuvia on jo hyvä tovi kuvattu älypuhelimilla.
Kun katsoo valtavalta elokuvakankaalta ihmisen kasvoista lähikuvaa on helppo myötäelää päähenkilön suuria tunteita – itkeä ja nauraa. Kännykällä pitää kuvata läheltä ja sillä pääsee nykyisin helpommin kuvaamaan intiimimpiä kuvia kuin ammattikuvaajan järeällä järjestelmäkameralla.
Ehkä elokuvassa ja ihmissuhteissakin pätee sama, mitä Normandian maihinnousun kovimmassa paikassa Omaha Beachilla tilannetta 1944 dokumentoinut Robert Capa sanoi valokuvauksesta:
“If your pictures aren’t good enough, you aren’t close enough.”
Tämän artikkelit valokuvat otettiin iPhone 11 pro:lla. Valokuvat käsiteltiin Lightroom Classic kuvankäsittelyohjelmalla.