Krokotiilin kidasta tiikerin hampaisiin

Otso Harju

Sananvapaus on Intiassa epävarma oikeus. Ihminen voi joutua vuosien oikeuskierteeseen Facebook-statuksen tai keksityn syytöksen nojalla. Miten maassa voi tehdä poliittista sarjakuvaa?

cwtl köyhä mies
Länsi-Bengalin pääkaupungissa Kolkatassa asuu anonyymina pysyttelevä pariskunta, jonka sarjakuvablogia luetaan ympäri maata. Mies kirjoittaa ja nainen piirtää. Pari kutsuu itseään nimellä Crododile on Water, Tiger on Land (CWTL). Se tulee bengalilaisesta sanonnasta valintojen vaikeudesta. Kerrotaan, ettei ihmisen ole turvallista olla maailman suurimmassa mangrovemetsässä Sundarbanissa. Vedessä odottavat krokotiilit, ja maalla vaani tiikeri. Nämä eläimet kuvaavat nyky-Intian poliittisia vaihtoehtoja.

Kaksikon sarjakuvat ovat kuivan sarkastisia ja masentavanhauskoja tilannekuvia siitä, mitä maan poliittinen eliitti ja sen tukijat oikeastaan sanovat, kun he vaikuttavat sanovan jotain muuta. Blogilla ei ole puoluepoliittista kantaa, vaan se irvailee vapaasti kaikelle poliittiselle omahyväisyydelle.

– Suurin osa sarjoistamme pilailee kongressipuolueen johtaman niin sanotun keskustalaisen rintaman kustannuksella. Monesti myös vasemmistoliberaalit ovat kohteenamme, ja me poliittiset taiteilijat itse saamme osamme. Useimmiten nämä sarjakuvat eivät herätä sen suurempia tunteita. BJP-puolueen johtamaa oikeistokoalitiota kohti osoitetut sarjat sen sijaan herättävät.

CWTL edustaa nuoren Intian liberaalia ja itsekriittistä vastavirtakulttuuria. Konservatiivit haluavat usein nähdä heidän kaltaisensa ihmiset jonkin tietyn mädän uusvasemmistolaisen agendan agentteina. Monitasoisuus ei perinteisesti ole ollut maan poliittisen luokan vahvuuksia. Intiassa vastapuolen leimaaminen joksikin negatiivisesti koetuksi on yleinen tapa käydä poliittista taistelua.

Saarnaamme suurimmilta osin jo uskoville. Ne, jotka eivät ole kanssamme samaa mieltä, sulkevat meidät ulos. Meitä on trollattu paljon, varsinkin Redditissä, mutta harva on yrittänyt keskustella kansamme järkevästi.

Kaksikon Tumblr-blogiin on ilmestynyt uusi ajankohtainen sarjakuva viimeiset 196 maanantaiaamupäivää. Kaikki alkoi oikeastaan kokeilunhalusta. Nopeasti kiitollisia faneja oli niin monta, että hommaa ei voinutkaan enää lopettaa. Ihmisten kannustus pitää innon yllä – monet intialaiset ovat erittäin skeptisiä perinteistä poliittista vaikuttamista kohtaan. Kysyntää vaihtoehtoiselle kulttuurille riittää.

– Kerran Tumblrin serveri ei toiminut, emmekä voineet ladata viikon sarjakuvaa maanantaiaamuna. Saimme heti monta huolestunutta sähköpostia. Monet lukijat ovat kuin ystäviä, joita emme ole koskaan tavanneet.

 

Sananvapaus ei ole ongelmaton oikeus Intiassa. Monet lakipykälät mahdollistavat ihmisen joutumisen herkästi oikeuteen. Syynä voi olla uskonnollisen vakaumuksen loukkaaminen, poliittiseen tai sosiaaliseen epävakauteen yllyttäminen tai loukkaavan materiaalin julkaiseminen. Syyttää voidaan terrorismista tai vieraan maan agenttina toimimisesta. Poliisi, poliitikot ja puoliviralliset poliittiset tahot käyttävät pykäliä häikäilemättömästi hyväkseen. Jokainen yhteiskuntakriittinen taiteilija asettaa itsensä jollain tapaa vaaraan.

– Nämä lait eivät vaikuta estävän vihapuhetta, vaan niitä käytetään jokapäiväisen erimielisyyden tai kirjallisuuden sensuroimiseen.

Kongessipuolueen hallitessa vuonna 2012 satiristi Asaam Trivedi, joka oli muun muassa piirtänyt Intian parlamentin yleisenä käymälänä, pidätettiin kapinaan yllyttämissyytteen nojalla. Yliopistoprofessoreita on pitkään pidätetty ”maolaisia” heidän lausuttua liian vasemmistolaismyönteisiä sanoja luennoillaan.

Hindunationalistisen BJP:n kiistelty Narendra Modi nousi Intian pääministeriksi toukokuun lopussa. Sen jälkeen maassa on toistuvasti pidätetty ihmisiä pääministerin loukkaamisesta sosiaalisessa ja perinteisessä mediassa. Sekä kansalaisjärjestöt ja keskusrikospoliisi ovat leimanneet Modin uusliberaalia kehitysmallia kritisoivia ihmisiä ja järjestöjä epäisänmaallisiksi.

Pääministeri itse on ollut tästä kaikesta hiljaa. Näin hän antaa sille siunauksensa yhdessä keskiluokkaisten kannattajiensa kanssa. Syynä voi olla se, että vielä vakavammat asiat kuten syvä korruptio, häikäilemätön poliisiväkivalta ja loppumattomat raiskaukset ovat maassa arkipäivää.

 

CWTL:n mukaan pitää muistaa, että asiat ovat olleet yhtä huonosti poliittisesta johdosta riippumatta. Kongressipuolue on ollut aivan yhtä mätä kuin BJP.  Kaksikon mukaan muuttunut on vain se, että hyväntahtoisesta naamarista on nyt luovuttu. Sosiaalisen median vapautta rampauttavat lait säädettiin jo kongressipuolueen aikana.

Ulkopuoliselle kiinnostavaa on se, että aiemmin oikeuden puuttumisesta kärsineet ovat olleet köyhiä. Nyt myös ylempi keskiluokka on saanut tuntea syytteiden mielivallan nahoissaan. CWTL kuitenkin muistuttaa, että viime aikojen iskut sosiaalisessa mediassa liikkunutta sisältöä kohtaan eivät ole tulleet viranomaisten vaan erilaisten poliittisten ryhmittymien taholta.

– Teoriamme on, että hallitus yrittää ylläpitää jonkinlaista ulkokuorta. Sen takia valtion on vaikea käyttää lakia meidän kaltaisiamme taiteilijoita vastaan vaikuttamatta mielipuolisen ankaralta. Sarjakuvamme perustuvat julkiseen tietoon.

– Hallitus itsessään ei ole näitä iskuja tehnyt, vaan se toimii välikäsien kautta. Epäviralliset ryhmät kuten hindunationalistit tekevät rikosilmoituksia ja pelottelevat ihmisiä.

Modin pilkkaamisesta pidätetyt eivät tule saamaan tuomiota, CWTL sanoo. Kyse on kaksikon mukaan useimmiten ahdistelusta, toisinajattelijoiden elämän tekemisestä vaikeaksi.

– Joskus vaara vaikuttaa suuremmalta kuin se on.
Kaksikon mukaan Intia ei kuitenkaan vielä ole tilanteessa, jossa poliittisen satiirin tekijän on pidettävä henkilöllisyytensä piilossa. Maassa on monia avoimesti radikaaleja taiteilijoita varsinkin dokumenttielokuvan saralla. Heidän oman anonyymina pysymisensä takana oli pikemmin taiteellinen toive kuin poliittinen pakko. He halusivat, ettei heidän tuotostaan arvioitaisi sosioekonomisen taustan perusteella.

Mutta toki, mitä enemmän ennakoivaa varovaisuutta harrastetaan, sitä suuremmaksi suvaitsemattomuuden tilan annetaan kasvaa.

Hyvin toimeen tulevat keskiluokat ovat prosentuaalisesta alakynnestään huolimatta määritelleet Intian poliittisen agendan. Uuden Intian voittajat ovat usein herkkähipiäisiä itseään koskevaa kritiikkiä kohtaan. Itsesensuurin kukoistus on merkki siitä, etteivät ihmiset halua kyseenalaistaa omaa tilannettaan. Utelen CWTL:tä, puuttuuko Intian keskiluokilta itseironia.

– Se on eräänlainen itsesuojelumekanismi. Ylempi keskiluokka elää helposti särkyvässä itsepetoksessa. Se yrittää uskotella itselleen, ettei kastilla tai sukupuolella enää ole merkitystä ja että se auttaa maata kulutuksen kautta lisäämällä työn tarvetta. On selvää, että tämä illuusio särkyy joka kerta, kun astuu ovesta ulos. Niinpä ihmiset asuvat aidatuilla alueilla, ajavat autoa ikkunat kiinni ja käyvät ostoksilla ostoskeskuksessa, jotta todellisuus pysyisi kaukana. Meistä on tullut erittäin taitavia tässä. Kaikki ilmaisumuodot ja taide, jotka tulevat liian lähelle ihoa, suljetaan ulos. Kun kosket taitelijana tähän, kosket erittäin kipeään paikkaan.

Kaksikko ei kaunistele maan tilannetta, jossa sosiaalinen konservatismi paiskaa kättä uusliberalismin kanssa.

– Trickle down -talous toimii kauniisti yhdessä kastijärjestelmän kanssa. Ajatus siitä, että rikkailla pitäisi olla vapaat kädet tulla yhä rikkaimmiksi ja että osa heidän rikkauksistaan tulee lopulta valumaan alas köyhille, antaa oikeutukseen sille, että joidenkin on ihan hyväksyttävää saada odottaa perusoikeuksia pari sukupolvea.

– Se on lähellä kastijärjestelmän opetuksia: elämä on ennalta määrätty, eikä sitä vastaan pitäisi taistella. Näin saamme kaksinaismoraalin, jossa jotkut tarvitsevat ilmastoidun ympäristön pystyäkseen työskentelemään, kun taas toisten pitäisi olla iloisia jos he tienaavat 25 rupiaa päivässä. Sehän on vain karmaa, hei!

 

Mistä vuosi 2014 sitten tullaan muistamaan? Parlamenttivaalit saivat monet liberaalit kippuraan. CWTL ei tihku optimismia, muttei myöskään näe Modin nousua mitenkään erikoisena.

– Tämä voi vaikuttaa ratkaisevalta vuodelta, mutta näemme sen enemmänkin aina läsnä olleiden tendenssien lopputuloksena. Asiat eivät ole muuttuneet, eivätkä ne tule muuttumaan hyvin pitkään aikaan.

Jos Intian tilanteeseen on joskus tulossa muutosta, sen on pariskunnan mukaan lähdettävä yksilöistä.

– Meidän pitää olla tietoisia siitä, miten kasti ja sukupuoli vaikuttavat jokapäiväiseen elämäämme. Meidän täytyy olla valppaana, kun vapauksiamme murennetaan. Meidän on otettava kantaa, kirjoitettava, väiteltävä, puhuttava, organisoiduttava ja luotava yhteisöjä. Muuten poliittiset muutokset tulevat olemaan vain pintapuolisia uudelleenjakoja.

Crocodile in Water, Tiger on Land 

Kuva: CWTL